Orthopedagogische coaching en consultatie: theorie en praktijk op de werkvloer
De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?
Context
- Opleiding: Master of Science in de Pedagogische Wetenschappen - Afstudeerrichting Orthopedagogiek
- Modeltrajectjaar: Ma2
- Opleidingsonderde(e)l(en): H001886A - Orthopedagogische coaching en consultatie
- Gemiddeld aantal studenten: 120
- Betrokken lesgever(s): Claudia.Claes@ugent.be
- Voorbeeld uit academiejaar: 2021-2022
- Tool(s): Ufora
Beschrijving
MAATSCHAPPELIJK ENGAGEMENT
Omschrijving
De studenten die het opleidingsonderdeel ‘Orthopedagogische Coaching en Consultatie’ volgen, coachen jongeren of volwassenen in diverse trajecten (o.a. anderstalige nieuwkomers, niet-begeleide minderjarige vluchtelingen, personen met een beperking...) in samenwerking met partners in het orthopedagogisch werkveld. Een student coacht bijvoorbeeld een jonge vrouw met een motorische beperking.
Maatschappelijke doelen
Studenten geven vanuit een pedagogische invalshoek de maatschappij actief mee vorm, door een oefening te maken inzake coaching, consultatie en/of individuele begeleiding. Daardoor bevorderen ze niet enkel het fysiek, psychisch en sociaal welzijn van de doelgroep, maar voegen ze ook academische expertise toe aan het orthopedagogisch werkveld.
ACADEMISCHE LEERINHOUD EN LEERDOELEN VOOR DE STUDENT
- Leren ethisch pedagogisch handelen.
- Methodisch leren handelen met als doel pedagogische processen te verbeteren.
- Leren omgaan met een veelheid aan theoretische modellen en onderzoeksbenaderingen die relevant zijn voor de pedagogische wetenschappen.
MAATSCHAPPELIJKE EN PERSOONLIJKE LEERINHOUD EN LEERDOELEN VOOR DE STUDENT
- Leren vanuit een pedagogische invalshoek de maatschappij actief mee vorm te geven.
- Leren reflecteren over het eigen functioneren als coach, het eigen professioneel groeiproces, eigen leerinzichten, ...
REFLECTIE
Door middel van reflectie:
- leren de studenten inzicht krijgen in de professionele groei als coach.
- leren de studenten inzicht krijgen in het eigen functioneren en handelen, hun rol en positionering als coach, de relatie met de gecoachte(n) en de concrete interventies.
- leren de studenten tot leerinzichten te komen, gekoppeld aan de hoorcolleges.
Studenten leren om vanuit theoretische inzichten kritisch te reflecteren op hun coachingactiviteiten door middel van:
- een portfolio
- intervisiegesprekken
- een reflectieverslag.
Tips
TIP 1
Wanneer je de theoretische kaders die studenten kunnen toepassen zorgvuldig afbakent, zorgt dat voor meer diepgaand leren.
TIP 2
Een vaste pool van partners binnen het werkveld garandeert duurzaamheid.
TIP 3
Competenties verbinden met andere relevante opleidingsonderdelen bevordert bij de studenten transversaal leren.