Labster binnen practicumonderwijs

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

  • Opleiding: Bachelor of Science in de diergeneeskunde
  • Modeltrajectjaar: BA3
  • Opleidingsonderde(e)l(en): G000732 - Immunologie
  • Gemiddeld aantal studenten: 180 studenten per jaar, verdeeld over 3 groepen
  • Betrokken lesgever(s): Eric.Cox@ugent.be, Herman.Favoreel@ugent.be, B.Devriendt@ugent.be
  • Voorbeeld uit academiejaar (eerste implementatie): 2022-2023

Beschrijving

Binnen het opleidingsonderdeel 'Immunologie' voeren de studenten verschillende proeven uit. Aan het einde van de practicumreeks moeten ze op basis van de verzamelde resultaten een diagnose stellen. De afzonderlijke practica zijn volgens het flipped-classroomprincipe georganiseerd, waarbij een student zich vooraf voorbereidt aan de hand van de cursustekst, slides en opgenomen lessen. Na elk practicum wordt van de studenten een verslag verwacht.

Om de studenten meer te activeren tijdens hun voorbereiding van de practica, kregen ze via het 'Virtual Science Labs'-project door de tools Labster en LearnSci ook interactievere simulaties aangereikt. Naast een hogere motivatie, zouden die immers ook een hoger leereffect bij de student en wie weet zelfs een daling in de belasting van de begeleiders met zich mee kunnen brengen. Geconfronteerd met een groep van zestig studenten per lesgever, loont het immers al snel wanneer het voor studenten vooraf duidelijk is hoe het practicum verloopt en waar ze de nodige materialen kunnen vinden.

Een van de proeven draait rond de ELISA, een techniek die gebruikt wordt om antistoffen op te sporen in een serum. Doordat zowel Labster als LearnSci hier een simulatie over aanbiedt, konden beide tools bovendien met elkaar worden vergeleken. Terwijl Labster de studenten een game-ervaring voorschotelt door hen onder te dompelen in een virtueel labo, kan een simulatie binnen LearnSci eerder beschouwd worden als een interactieve powerpoint.

Beide tools hebben voor- en nadelen. Zo weet de virtuele laboruimte van Labster studenten echt te motiveren maar kan de zware simulatie er tegelijk net voor zorgen dat de browser vastloopt en de student helemaal opnieuw moet beginnen. LearnSci weet studenten qua lay-out minder te begeesteren en wordt soms eerder als een extra powerpoint aangevoeld maar biedt wel een gedegen verduidelijking van de theorie. Verder verschillen beide tools sterk in het onderscheid dat ze maken tussen hoofd- en bijzaken. Doordat binnen Labster een vast, lineair traject moet worden gevolgd, gaat er soms evenveel aandacht naar het uittrekken van een paar handschoenen als naar de onderliggende theorie bij het practicum. In LearnSci speelt dat minder doordat de student hier wel stappen kan overslaan - wat er dan net weer toe leidt dat studenten zich er hier ook snel van af kunnen maken.

Tot slot laat geen van beide tools toe om zaken aan te passen. Voor dit practicum bleek dat niet onoverkomelijk (al zagen de pipetten in Labster er wel iets geavanceerder uit dan die in het eigenlijke practicum) maar soms kan de introductie die Labster bij een techniek voorziet een goede aansluiting bij het practicum net in de weg staan. Via H5P is het daarentegen wel mogelijk om zelf zaken te ontwikkelen.

Ervaringen:

  • Op de vraag of de tools hen hebben geholpen de stof beter te begrijpen, geven de meeste studenten een score van vijf of meer (op een schaal van 1 tot 10). Veertig procent geeft de tools hier zelfs een acht of meer.
  • Hoewel Labster door een groot deel van de studenten (heel) positief ervaren wordt, geeft 15% van de studenten de tool net een slechte score, vaak om technische redenen (zwaar, traag...). Bij LearnSci speelt dat onderscheid niet; daar zegt een grote meerderheid van de studenten de tool als een hulp te hebben ervaren.
  • Wanneer BA3-studenten voor de keuze worden geplaatst, geeft zo'n 30% van hen de voorkeur aan LearnSci en bijna 50% aan Labster. Dat laatste staat enigszins in contrast met de indruk van lesgevers, die het niveau van Labster-simulaties eerder in de hogere jaren van het middelbaar onderwijs situeren. Minder dan 10% van de studenten vindt de tools geen meerwaarde.

Opname 

De uiteenzetting over Labster op de revisiedag van het 'Virtual Science Labs’-project kan u hier vinden.

Referenties naar tips: