OER 2024-2025: wat is er nieuw?

De Raad van Bestuur van 31 mei 2024 keurde het Onderwijs- en Examenreglement 2024-2025 goed.

Lees hier de meest opvallende wijzigingen en relevante nieuwigheden voor lesgevers.

Plagiaat en AI-tools

Gezien de snelle ontwikkelingen op het vlak van generatieve AI is het realistisch om ervan uit te gaan dat studenten de generatieve AI-tools sowieso zullen gebruiken. Daarom wordt het gebruik ervan niet langer verboden, tenzij de lesgever dat expliciet aangeeft (zie art. 78). 

Studievoortgangsmaatregelen

Door de aanpassingen van vorig jaar aan de studievoortgangsmaatregelen zijn er voor volgend academiejaar een aantal verduidelijkingen toegevoegd. De voornaamste zijn:

  • Voortaan maakt het OER een onderscheid tussen drempelvoorwaarden (100% studievoortgang eerste bachelor binnen de twee academiejaren) en bindende voorwaarden (50% studievoortgang) (zie art. 24). De eerste term slaat op de nieuwe studievoortgangsmaatregelen die decretaal opgelegd worden aan studenten die voor de eerste maal in een bacheloropleiding inschrijven. De tweede term slaat op de bekende bindende voorwaarden die de UGent al jaren hanteert. Met de invoer van het onderscheid drempelvoorwaarden en bindende voorwaarden wil het OER dat verschil tussen beide soorten studievoortgangsmaatregelen duidelijker maken.
  • Art. 30 van het OER geeft met de term initieel vakkenpakket de drempel aan waarop de drempelvoorwaarden van 100% studievoortgang eerste bachelor worden berekend. De term wordt zowel gebruikt voor het vakkenpakket van de ‘standaardstudent’ eerste bachelor (die 60 studiepunten moet opnemen) als voor studenten met een bijzonder statuut (die de faciliteit ‘klein curriculum’ hebben.

Studiefiche

De rubriek ‘Leermateriaal en bijkomende kosten’ is in de studiekiezer aangepast naar ‘studiemateriaal’ (art. 41). De termen ‘les- en studiemateriaal’ worden nu uniform gebruikt en de termen ‘leer- en cursusmateriaal’ zijn overal geschrapt (in art. 47§5 en §6). 

Modaliteiten bij onderwijsactiviteiten

In Teams kunnen gesprekken, bijvoorbeeld mondelinge verdedigingen, automatisch worden getranscribeerd. Dat is echter niet altijd de bedoeling. Daarom verduidelijkt het OER dat ook die transcripties, net zoals ongeoorloofde geluids- en beeldopnames, niet toegelaten zijn (zie art. 47§5).

Examenduur

Er bestond verwarring over de examenduur zoals vermeld in TimeEdit of OASIS en de effectieve examenduur die door docenten via Ufora of in de les wordt gecommuniceerd. In het OER is nu verduidelijkt dat TimeEdit ondergeschikt is aan de effectieve examenduur zoals die door de verantwoordelijk lesgever gecommuniceerd wordt, ten laatste bij de start van het examen (zie art. 54).

Herziening examenbeslissing

Het OER verduidelijkt dat materiële vergissingen waarbij de student niet effectief heeft deelgenomen aan de evaluatie van het vak waarop de vergissing betrekking heeft te allen tijde kunnen worden rechtgezet (zie art. 65). 

Slagen voor een opleiding

De laatste jaren waren er studenten die het diploma van master wilden behalen (geslaagd voor alle mastervakken), terwijl ze nog niet geslaagd waren voor het schakel- of voorbereidingsprogramma. Zij konden daarvoor ook slagen omdat ze de resterende opleidingsonderdelen niet in hun curriculum hadden opgenomen. Om te vermijden dat de UGent ooit een student moeten delibereren die niet alle vakken opnam bij diens laatste inschrijving, is artikel 71 herschikt.

Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs (CKO) 

Het is een gangbare praktijk om bij de samenstelling van de CKO ten minste alle OC-voorzitters van de door de UGent gecoördineerde basisopleiding op te nemen. Dat staat voortaan ook in het OER. Ook vanwege het kwaliteitszorgproces via de Eigen Regie 3.0 is dat belangrijk (zie art. 82). 

Laatst aangepast 3 juli 2024 09:37