Interprofessionele identiteit: formatieve toetsing

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft. Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

Beschrijving 

De RIPID of Rubric Interprofessional Identity Development is ontwikkeld binnen doctoraatsonderzoek van Gabri¨el Cantaert (dat liep van 2019 tot en met 2023). Hij kwam tot stand in co-creatie met studenten, lesgevers, onderzoekers en het team onderwijsondersteuning. Met de rubric heb je een instrument in handen om studenten formatief te beoordelen op hun interprofessionele ontwikkeling. De RIPID biedt inzicht in hoe studenten hun professionele identiteit vormgeven en identificeert gebieden waar verdere groei nodig is. Hij richt zich niet alleen op traditionele competentieontwikkeling, maar besteedt ook aandacht aan psychosociale en (meta)cognitieve leermechanismen. De bijlage van deze UGent-praktijk bevat de RIPID zelf, het scoreformulier en de handleiding. Het is de eerste versie die verspreid wordt binnen de UGent-community en de academische wereld.

Het doctoraatsonderzoek dat leidde tot de ontwikkeling van de RIPID kadert binnen het interprofessioneel onderwijs dat de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen sinds academiejaar 2019-2020 heeft geïmplementeerd. Dat gebeurde dankzij het onderwijsinnovatieproject 'Interprofessioneel samenwerken en communiceren: de kerncompetenties van elke gezondheidszorgverlener/onderzoeker'. Uit dat project is de LISa-leerlijn ontstaan (Leren Interprofessioneel Samenwerken). Studenten die die leerlijn doorlopen, groeien uiteindelijk uit tot intrinsiek gemotiveerde, capabele T-shaped professionals die samen complexe maatschappelijke problemen kunnen aanpakken. De verdere uitwerking van de LISa-leerlijn maakt deel uit van het futureproof curriculum dat de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen beoogt. Daarmee bedt de faculteit zich in in het onderwijs van de toekomst dat de UGent nastreeft.

Succesfactoren en aandachtspunten

  • Tip 1: Betrek studenten zo veel mogelijk in de toetsing tijdens hun interprofessionele opleiding, zowel die van zichzelf als die van anderen. Feedback stimuleert de kritische reflectie die onontbeerlijk is voor professionele ontwikkeling.
  • Tip 2: Stem af met collega's en studenten. Hoe verhouden jouw lessen / vakken zich tot die van anderen binnen hetzelfde opleidingsjaar? Hoe verhouden ze zich tot de lessen en vakken over de opleidingsjaren heen? Via afstemming komt een interprofessionele leerlijn beter tot stand.
  • Tip 3: Practice what you preach. Maakt interprofessioneel onderwijs al voldoende deel uit van je lespraktijk? Test het uit door je lessen / vakken te screenen met de RIPID!

 

Referred tips:

Attachments